Luleå Energi

Tätt ihop med Luleå Energi tog vi fram en ny webbplats för energikoncernen, med målet att användaren enkelt ska kunna hitta svar på sina frågor utan att behöva kontakta kundtjänsten. Under arbetets gång stod Brightnest för strategi, teknik, viss innehållsproduktion och design.

Utmaning

Designa och lansera en levande och attraktiv webbplats, där privatpersoner, företag och andra intresserade enkelt får hjälp med vad man behöver.

Lösning

Arbetet med den nya webbplatsen sammanfattas i tre delar: kundtjänst/hjälp, verktyget Värmekollen, samt startsidan.

Vi har jobbat tätt ihop med kund under hela processen, från wireframes till design och programmering. För att säkerställa att lösningarna fyllde Luleå Energis behov skedde interna avstämningar i verksamheten, samtidigt som veckovisa avstämningar skett mellan projektledare, arbetsteam och Luleå Energi.

Tillgängligheten har granskats löpande under arbetets gång. Medvetna frånsteg är tredjeparts-lösningar ­– en chatt-funktion och delar av driftinfo-sidan, samt text på Hero-film/bild. Denna information finns dock tillgänglig på andra platser på sidan så en användare som har behov av att nå informationen kan göra det ändå.

Resultat

Startsida: I utformningen av startsidan lyfter smarta funktioner och bra design relevant innehåll för användaren. Samtidigt som användaren snabbt når de vanligaste frågorna under avsnittet ”Hur kan vi hjälpa dig” presenteras nya erbjudanden genom bildspelet högst upp på sidan. Du kan också välja att bläddra mellan olika erbjudanden samt ta dig vidare till mer information på ett tydligt och enkelt sätt, och direkt tillgång till Sök, Mina Sidor och Driftinformation finns högt upp och lättillgängligt på startsidan.

Kundtjänst: En avskalad och tydlig design för att inte tappa användaren, som får göra sina val i två steg: välja området för deras fråga, därefter välja bland de vanligaste frågorna och svaren inom det området. Hittar man inte svar på sin fråga finns chatt, telefon och e-post som möjliga kontaktvägar. 

Värmekollen: Användare kan enkelt kontrollera sin uppskattade totalkostnad med den nya prismodellen samtidigt som verktyget också visualiserar resultatet med grafer där den som är intresserad kan titta på siffror i tabellform eller filtrera grafen på ett visst geografiskt område. Användaren kan också se om något kan tänkas vara fel i den egna anläggningen och får varningar vid onormalt höga flöden så du kan ta kontakt med Luleå Energi för att lösa detta.

Services

  • Design
  • Webbutveckling
  • Strategi

Dela

Dela artikeln
case_leab_wireframes.jpg
case_leab_wireframes2.jpg
case_leab_compare.jpg
Trådskiss till konceptskiss
case_leab_design.jpg
case_leab_mobile.jpg